BAHAGIAN OSHE KAMPUS PAGOH
BAHAGIAN OSHE KAMPUS PAGOH
PENGENALAN:
Bahagian Kampus Cawangan Pagoh beroperasi di UTHM, cawangan Kampus Pagoh telah ditubuhkan pada 1 Januari 2018 dan diketuai oleh Timbalan Pengarah OSHE. Unit ini bertanggungjawab memberi nasihat perundangan kepada PROVOST UTHM (Kampus Pagoh) bagi memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan staf dan pihak berkepentingan semasa melaksanakan sebarang aktiviti atau tugasan di dalam kampus dengan memastikan:
a) Penyediaan dan penyelenggaraan loji dan sistem kerja.
b) Membuat pengaturan untuk memastikan keselamatan dan ketiadaan risiko kepada kesihatan (Pengurusan risiko bahaya).
c)Penyediaan maklumat , latihan arahan dan penyeliaan yang berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
d) Penyediaan dan penyelenggaraan keadaan kerja yang selamat dan tanpa risiko kepada kesihatan.
e) Penyediaan dan penyelenggaraan cara akses dan keluar dari kemudahan Universiti yang selamat dan tanpa risiko sedemikian.
f) Penyediaan dan penyelenggaraan kemudahan kebajikan di tempat kerja.
SPESIFIKASI TUGAS:
1.0 Penasihat undang-undang Provos Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Cawangan Kampus Pagoh melibatkan aspek keselamatan, kesihatan dan alam sekitar pekerjaan.
1.1 Semakan akta, peraturan, peraturan atau kod amalan, garis panduan, spesifikasi teknikal & sistem pengurusan yang berkaitan dengan keselamatan, kesihatan dan alam sekitar pekerjaan.
1.2 Memberi nasihat kepada Provost mengenai pematuhan perundangan negara yang melibatkan OSHE dalam pelaksanaan pengurusan harian.
2.0 Menjadi urusetia Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Cawangan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Kampus Pagoh (JKKPUKCP).
2.1 Ketua Unit OSHE Kampus Pagoh bahagian akan menjadi Setiausaha JKKPUKCP dan Pengerusi Jawatankuasa Pegawai Perhubungan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (JKPPKKP).
2.2 Menyelaraskan pemeriksaan di tempat kerja untuk mengenal pasti bahaya, penilaian dan kawalan risiko (HIRARC, JSA, CHRA, HAZOP, FMEA).
2.3 Menyelaras penyiasatan dan pemberitahuan kemalangan, kejadian berbahaya, penyakit pekerjaan dan keracunan pekerjaan.
2.4 Mengumpul, menganalisis & mengekalkan statistik keselamatan dan kesihatan pekerjaan.
3.0 Penyelaras Pengawasan Perubatan
3.1 Pengenalpastian pendedahan melibatkan kakitangan, kerja, bahan dan aktiviti seperti yang dinyatakan dalam Jadual Ketiga, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) 1994.
3.2 Menguruskan penilaian dan kawalan pendedahan di kawasan kerja seperti dalam Jadual Ketiga, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) 1994.
3.3 Menguruskan program pemindahan kerja sementara dari lokasi/aktiviti kerja akibat penyakit pekerjaan seperti yang diarahkan oleh Doktor Kesihatan Pekerjaan (OHD).
4.0 Penyelia Pengurusan Kecemasan
4.1 Mengenal pasti kecemasan dan menyediakan prosedur kecemasan di UTHMKCP.
4.2 Menyelia penyediaan laluan kecemasan di setiap bilik di UTHMKCP.
4.3 Menyelia latihan kecemasan di UTHMKCP.
4.4 Menyelia pengurusan & penyelenggaraan peti pertolongan cemas di UTHMKCP.
4.5 Menyelia pelantikan dan latihan kepada pasukan pertolongan cemas dan kecemasan (ERT) di UTHMKCP.
4.6 Menyelia pemeriksaan untuk alat pemadam api.
5.0 Mengurus Jentera yang Memerlukan Sijil Kelayakan (CF)
5.1 Menguruskan pengenalpastian dan penubuhan pangkalan data yang melibatkan jentera yang memerlukan CF.
5.2 Menguruskan pendaftaran, menunggu pemeriksaan semula, pemeriksaan semula, pembatalan pendaftaran jentera dengan JKKP.
5.3 Menguruskan pembayaran perkhidmatan yang disediakan oleh JKKP.
5.4 Pengagihan CF kepada pemilik jentera.
6.0 Mengurus Keselamatan Bahan Kimia
6.1 Penyelia penubuhan senarai induk bahan kimia berbahaya kepada kesihatan, senarai MSDS / CSDS, tanda amaran dan pelabelan bahan kimia berbahaya kepada kesihatan.
6.2 Memantau penilaian bahan kimia berbahaya (CHRA) di makmal universiti yang menggunakan bahan kimia berbahaya terhadap kesihatan. Pantau pendedahan dos bahan kimia di makmal yang menggunakan bahan kimia berbahaya oleh juruteknik kebersihan 1.
6.3 Memantau pengurusan pelupusan sisa berjadual (kimia dan klinikal) yang dilakukan oleh syarikat konsesi dan kontraktor yang ditetapkan.
6.4 Pantau dokumen yang berkaitan dengan LEV, tudung wasap dan kabinet biokeselamatan (BSC). Dokumen ini hendaklah termasuk lukisan reka bentuk dan ujian lapangan oleh Jurutera Profesional (PE), surat kelulusan untuk pelombong daripada Pengarah JAS, Sijil Juruteknik Kebersihan 2 untuk hud wasap dan kabinet biokeselamatan.
7.0 Pantau Penyeliaan Perlindungan Sinaran
7.1 Pantau pengelasan dan penandaan kawasan kerja dengan sumber sinaran (radas & bahan).
7.2 Pantau pengedaran dan penggunaan OSL di tempat kerja oleh pekerja sinaran.
7.3 Pantau dos pendedahan pekerja sinaran daripada pemerhatian OSL.
7.4 Memantau pemerolehan, penyelenggaraan dan penentukuran OSL dan meter ukur.
7.5 Memantau pemeriksaan dan pengauditan yang melibatkan penggunaan sumber sinaran (bahan dan peralatan).
8.0 Pantau Penyeliaan Biokeselamatan
8.1 Patuhi kelulusan pemberitahuan aktiviti berkaitan LMO / rDNA daripada National Board Biosafety (NBB).
8.2 Memantau tahap aktiviti di makmal yang menjalankan penyelidikan menggunakan LMO/rDNA.
PAUTAN BERKAITAN:
Issues relating to global health and sustainability must stay high on the agenda if we are to cope with an ageing and ever-increasing population, with growing pressure on resources, and with rising global temperatures. The risks and dangers need to be assessed and then confronted.
Martin Rees
Scientist